söndag 4 mars 2012

Paj med pannacotta




Testade ett nytt recept igår, hallonpannacottapaj. Den blev väldigt lyckad! Läste dock att den blir godast om den får stå ett tag, helst över natten. Det hann vi inte med, när maken kom hem från jobbet igår kväll så fikade vi av pajen och det var smarrigt värre! Men jag måste givetvis testa den idag med. Givetvis endast på grund av att jag måste ta reda på när den är som godast, jag offrar mig så att säga. ;D

I receptet använde de färska hallon men nåt sånt kunde jag inte uppbringa så det blev frysta hallon istället. Jag kan tänka mig att det blir lite mer syrligt med frysta bär så det ska bli spännande att testa med färska i sommar. Jag rekommenderar den, jättegod och superenkel att göra. Receptet kommer här:

Hallonpannacottapaj

Botten

12 st digestivekex
75 g smör

Smält smöret, krossa kexen ordentligt, blanda ihop allt och tryck ut det i en springform. Låt stå i kylen medan du gör fyllningen.

Fyllning

3 st gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl socker
250 gr hallon
200 gr philadelphiaost

Häll grädde och socker i en kastrull och sjud på låg värme tills sockret har löst sig. Ställ kastrullen åt sidan , med lock på. Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i 5 minuter. Ta upp gelatinbladen, krama ur vattnet och rör ner dem i grädden. Mosa hallonen och rör ner philadelphiaosten så det blandas noga. Rör sedan ner hallonmoset i grädden och häll blandningen i pajformen. Låt sedan stå i kyl och stelna minst 3 timmar men helst över natten.

Servera med lite färska (eller frysta men upptinade) bär!





2 kommentarer:

Spanienfrugan sa...

Åh, vilken god dessert! Ser himla trevlig ut med :)

frida sa...

ohhh så smarrigt =)