tisdag 6 mars 2012

Jag läser kokböcker som andra läser romaner, i förra veckan passade jag på och beställde ett gäng nya när det ändå är rea på dom! Den här har jag tänkt köpa så länge men aldrig tagit mig för det av någon anledning. Nu är den min men jag har bara bläddrat i den än så länge. Jag vill ju inte att den "tar slut" så fort :) Jag har testat ett recept ur den, jag har nämligen satt igång en surdeg för första gången i mitt liv. Jag ska mata den nu några dagar och på fredag ska det vara klart. Det ska bli spännande att se vad det blir av den! (Bilden länkar till där jag beställde boken.)


Min första surdeg! Håll tummarna...


Grundreceptet jag använde är följande:

Dag 1

2 dl ljummet vatten
2 1/2 dl rågmjöl
1 msk flytande honung

Dag 3

1 dl ljummet vatten
1 dl rågmjöl

Dag 4

1 dl ljummet vatten
1 dl rågmjöl

Blanda ingredienserna till en slät smet i en glasburk, täck med plastfolie och ställ i rumstemperatur. Jag låter den stå i ugnen, gäller då att komma ihåg det och inte slå igång ugnen... Dag 3 rör du ner mer vatten och mjöl tills den är slät igen. Dag 4 samma sak och dag 5 är den alltså klar.

3 kommentarer:

Spanienfrugan sa...

Spännande med surdeg! Hoppas att det går bra :) Jag gillar också att läsa kokböcker....

Ann-Sofi matsafari sa...

Lycka till. Jag har gjort surdeg några gånger och det är riktigt kul :)

Lantmätarvillan sa...

Åh gör du surdeg. Måste komma förbi och se på den. Mina surdegar vet vi ju hur det gick med, men skam den som ger sig.