torsdag 8 mars 2012

Surdegsfortsättning...

Nu har jag matat rågsurdegen och idag ska ju tydligen vara sista dagen jag skulle göra det. Men så började jag googla det här med surdeg... Det ÄR verkligen en hel vetenskap! Jag ska följa receptet i One more slice denna gång men det går ju att experimentera precis hur mycket som helst. Jag gissar på att jag gör bäst i att lära mig grunderna först men jag är ju en sån som testar lite och sen så ska jag göra allt fullt ut... Funkar suveränt. Vissa gånger ;)



Såhär ser alltså rågsurdegen ut idag efter matning. Jag vet ju inte om den ser rätt ut eller inte? Jag vet inte hur den borde se ut... Bubblor förstod jag att det ska vara men är det här lite, lagom eller för mycket? Sen vet jag ju inte heller om den luktar "rätt"? Jag antar att den lever på något sätt men är den som den ska?


Jag läste en massa om att man ska (om jag förstod det rätt) ta det man behöver till bakningen, sen hälla ut allt utom 50-100 g som man förvarar i kyl. Den kan man sen mata då och då, varannan vecka eller hur var det? Lagom mått var 60 g rågmjöl och 100 g ljummet vatten.

Men jag vet ju inte om jag förstått rätt. Jag får nog försöka mig fram och läsa på så gott det går. Jag måste nog skaffa lite grejer också om jag slår mig på det här! En köksvåg måste jag ha och en brödsten verkar också vara en bra grej att ha. Först återstår förstås att testa baka av surdegen jag fått ihop, det är väl bara så jag får reda på om den är helt okej?

Jo förresten, idag när jag matade degen igen så insåg jag att jag använt rågsikt istället för rågmjöl. Jag har ingen koll på vad det gör för skillnad, om det gör någon. Ännu en sak som jag lär få reda på :)

Ha en trevlig torsdagskväll!

2 kommentarer:

Spanienfrugan sa...

Ja, vilket jobb med de där surdegarna! Det är ng därför jag äldrig orkat testa :)
SV: Och resan hem gick fint, nu är man på Göteborskmark minsann.

Lantmätarvillan sa...

Kolla in paindemartin.blogspot.com

Han har surdegsskola med bra bilder :)