lördag 10 mars 2012

Slutet av surdegshistorien!

 Jag blandade ihop degen i förmiddags, lät den sedan jäsa medan vi var ute i det helt underbara vädret och grillade lite korv & marshmallows. Gott och trevligt! :)

 
Receptet blev så att jag följde grunden på Grekiskt lantbröd från boken "One more slice" men la till och tog bort litegrann.

Såhär gjorde jag:

30 g jäst
8 dl vatten
2 1/2 tsk salt
2 msk ljus sirap
5 1/2 dl rågsurdeg
12 dl rågsikt
12 dl vetemjöl special
krossade linfrön

Smulade jästen och hällde över vattnet (som jag kokade upp och lät svalna till ca 40 grader) och rörde det tills jästen löst sig. Hällde sedan i salt, sirap, linfrön och surdeg. Jag använde assistent och körde på ganska låg fart. Mjölet hällde jag i lite i taget och lät maskinen jobba degen i ca 15 minuter.

Degen fick sedan jäsa, enligt receptet ska den jäsa övertäckt i 2 timmar. Jag råkade lämna den i 4 timmar, den jäste över i bunken men det var ju ingen större fara.





Vi hällde upp den på mjölat bort och delade den i två delar. Maken fick hjälpa till och knåda degen eftersom att jag upptäckte att det inte alls fungerade med min arm :( Att man kan glömma av det så fort och så ofta, att armen inte går att använda fullt ut! Nåväl, han kunde ju göra det likaväl som jag och jag övervakade naturligtvis alltihop ;)


Två stora runda bröd blev det som vi la på en bakpappersklädd plåt, strödde över lite mjöl och sedan fick de jäsa 1 timme till. När de jäst färdigt skårades bröden och åkte in i mitten av ugnen. Ugnen hade jag värmt upp till 250 grader och när jag satte in bröden sänkte jag till 220 grader. Jag hällde vatten i en ugnsform och satte längst ner i ugnen. Emellanåt sprayades bröden med vatten också.


Efter 40 minuter var de färdiga! Stora vackra bröd och de doftade underbart!


Skorpan var hård och innehållet lite segt, så det tyckte jag var perfekt! Jag hade ändrat saltmängden i receptet, det stod 2 1/2 msk salt vilket jag tyckte lät extremt mycket så jag bestämde mig för att köra på teskedar istället. Nu i efterhand så känner jag att det förmodligen stämde bättre med matskedar. Nästa gång jag bakar det så ska jag absolut göra enligt receptet, åtminstone på den punkten. Det jag också ändrade på var att det användes vetesurdeg i receptet men jag använde min rågsurdeg. Dessutom så stod det 20 dl vetemjöl special men jag använde både rågsikt och vetemjöl special. Jag lade ju också till linfrö, det fanns inte med i receptet.


Vi smakade bröden så snart vi kunde skära dem, åt dem med bregott och lite flingsalt. Jättegott!! :) Men jag tror att det hade varit ännu godare med rätt saltmängd i brödet från början!

1 kommentar:

Lantmätarvillan sa...

Ser lovely ut. Jo man kan ju aldrig veta det där med saltet och det stämmer att för lite salt blir inte heller bra. Men det bästa är ju att testa och utvecklas :)

Du kan ju lägga en skiva bröd i min brevlåda vetja ;)